Top

چگونه canonicalization را بررسی کنیم و مطمئن شویم به ما کمک می کند؟

canonicalization و سئو

چگونه canonicalization را بررسی کنیم و مطمئن شویم به ما کمک می کند؟

افرادی که در مورد این موضوع اطلاعاتی ندارند باید بدانند که canonicalization به فعالیت هایی اطلاق می شود که در آن هر محتوای تکراری بر روی سایت، یک نسخه ارجح با منبع برای موتورهای جستجو دارد. اساسا، شما به گوگل می گویید که تمامی آدرس های موجود در سایت شما حاوی این محتواست و این آدرس خاص باید مورد استفاده قرار گیرد و سایر آدرس ها نباید در موتورهای جستجو به کار رود تا سئوی سایت شما دچار مشکل نشود.

زمانی که بررسی دقیق و مناسبی در مورد مسئله canonicalization انجام نشود، بعدها توسط گوگل متوجه این موضوع خواهید شد که ممکن است به کاهش رتبه بندی یا حتی جریمه گوگل منجر شود وتمام زحمات شما برای سئو از بین خواهد رفت. این موضوع معمولا زمانی رخ می دهد که canonicalization صحیح انجام نشود. در بخش بعدی با مسائل و مشکلات مرتبط با canonicalization آشنا خواهید شد که اگر به درستی برطرف شود می تواند باعث افزایش رتبه بندی سایت در موتورهای جستجو گردد.

مشکل: صفحه اصلی به درستی متعارف و استاندارد نشده است

بیشتر سایت ها دارای نسخه های متعددی از صفحه اصلی خود هستند که بر روی آدرس های مختلفی قرار دارد. زمانی که نسخه های متعددی از صفحه اصلی دارید، می تواند باعث ایجاد مشکلات مربوط به متعارف سازی شود و رتبه بندی شما را تحت تاثیر قرار دهد.برای اینکه بتوانید این مشکل را حل کنید، ادرسی را برای صفحه اصلی خود انتخاب کنید که آن را بیشتر از موارد دیگر ترجیح می دهید. به کارگیری تغییر مسیرها به یک نسخه ارجح از صفحه اصلی می تواند لینک های شما را متعارف و استاندارد سازد و همین امر نیز منجر به افزایش و بهبود رتبه بندی در موتورهای جستجو خواهد شد.

canonicalization و سئو

مشکل: آدرس URL به یک مورد واحد resolve نمی شود

این مورد یک مشکل بزرگ محسوب می شود. آدرس هایی که به یک مورد واحد Resolve نمی شوند می توانند باعث ایجاد تکرار در این آدرس ها شوند و مشکل محتوای تکراری را ایجاد نمایند. تمامی این موارد نیز باعث به خطر افتادن سایت می شود. اگر در مورد سئو تازه کار هستید، باید بدانید که محتوای تکراری همیشه بدین معنی نیست که یک محتوای واحد از صفحه ای به صفحه دیگر تکرار می شود. این موضوع اغلب زمانی رخ می دهد که آدرس های یکسانی برای محتواها وجود داشته باشد. مثلا به مورد زیر نگاه کنید:

  • https://www.domainname.com/page.html
  • https://www.domainname.com/pAgE.html
  • https://www.domainame.com/PAGE.html
  • https://www.domainname.com/PaGe.html

اگر شما تمامی این آدرس ها را در مرورگر خود تایپ کنید به یک صفحه واحد خواهید رسید. این مورد اگر به درستی انجام نشود می تواند باعث ایجاد مشکل گردد زیرا گوگل تمامی این صفحات را در خود ایندکس می کند. بهترین روش برای حل این مشکل، ریدایرکت ۳۰۱ تمامی این آدرس ها به آدرس اصلی است. همچنین می توان با استفاده از آپاچی یک ریدایرکت سمت سرور نیز انجام داد تا از اضافه شدن ریدایرکت های زیاد جلوگیری شود. شما می توانید از تگ rel=”canonical” برای مشخص کردن نسخه متعارف صفحه استفاده کنید. این بدین معنی است که شما می توانید یک تگ در صفحه قرار دهید که شبیه کد زیر است:

<link rel=”canonical” href=”https://www.domainname.com/page.html” />

مشکل: آی پی ادرس استاندارد و متعارف نیست

در یک دنیای کامل، آی پی ادرس باید به ادرس دامنه اصلی شما برگردد. اگر اینگونه نباشد، ممکن است مشکلاتی در مورد ایندکس شدن ایجاد گردد زیرا موتورهای جستجو نمی توانند بفهمند چه محتوایی را باید ایندکس کنند. علاوه بر این، ممکن است مشکلاتی در مورد محتوای تکراری ایجاد شود. اگر مطمئن هستید که چنین مشکلی دارید بهتر است با مدیر سرور صحبت کنید و از او کمک بخواهید.

مشکل: آدرس URL تکراری

آدرس های تکراری نیز می تواند برای سایت شما خطرناک باشد. زمانی که آدرس تکراری دارید که متعارف و استانداردسازی نشده است،گوگل نیز ایده ای در مورد ایندکس کردن آن نخواهد داشت. همین امر منجر به ایندکس شدن نسخه های متعددی از آدرس ها می شود که اتوریتی سایت شما را به خطر خواهد انداخت.

به عنوان مثال به آدرس های زیر دقت کنید:

  • https://www.domainname.com/page.html
  • https://www.domainname.com/page.htm
  • https://www.domainname.com/page.aspx
  • https://www.domainname.com/page/

بهترین روش برای حل این مشکل، به کارگیری یک ریدایرکت خوب و اصولی است.

مشکل: آدرس ها می توانند از دو طریق امن و غیر امن به دست آیند

این به نظر یک مشکل ساده است اما متعجب خواهید شد اگر بدانید می تواند تاثیر زیادی بر روی سایت شما داشته باشد. معمولا این تنظیم نادرست می تواند باعث ایجاد مشکلات فراوان شود. کنسول جستجوی گوگل، نقش مهمی در مورد نحوه دستیابی به آدرس سایت ها از طریق مرورگر بازی نمی کند. بهترین روش برای تشخیص این مشکل، تلاش برای دسترسی به سایت از طریق دو نسخه امن و غیر امن است. اگر هر دوی این نسخه ها به خوبی بارگذاری شوند، بنابراین شما مشکلاتی در این مورد دارید که باید هرچه سریع تر آن را برطرف کنید. بهترین روش برای اجتناب از این مشکلات،تغییر HTTP به HTTPS است. توصیه می کنم تا جایی که می توانید یک گواهینامه امن سطح بالا دریافت کنید و مطمئن شوید که از آن به خوبی استفاده می کنید.

مشکل: استانداردسازی اسلش

همانند آدرس های تکراری، استفاده نادرست از اسلش ها نیز می تواند مشکل ساز باشد. به مثال زیر توجه کنید:

  • https://www.domainname.com
  • https://www.domainname.com/

یا

  • https://www.domainname.com/page-name/
  • https://www.domainname.com/page-name

اگر در حال ترویج سایت خود با استفاده از اسلش و بدون آن هستید، ممکن است با مشکل ایندکس شدن مواجه شوید. یک فرمت خاص را انتخاب کنید و به آن پایبند باشید. سپس مراحل زیر را دنبال کنید:

۱.تمامی نسخه های آدرس را به ۳۰۱ ریدایرکت کنید.

  1. یک تگ متعارف و استاندارد تنظیم کنید تا همیشه به یک نسخه غیر اسلش دار اشاره کند.

استفاده از ریدایرکت بهترین راه حل است اما بهتر است از گزینه های دیگر نیز بهره مند شوید.

نگاهی عمیق تر برای بررسی مشکلات دیگر:

مشکلات مربوط به استانداردسازی(Canonicalization) می تواند منبع ایجاد مشکلات بزرگ برای متخصصان سئو باشد اما اگر نگاه عمیق تری به موضوع داشته باشید قادر خواهید بود بیشتر مشکلات را به راحتی حل کنید. علاوه بر این، تمرکز کردن بر روی این نواحی می تواند باعث افزایش عملکرد سایت شود. به همین خاطر نیز فاکتورهای استانداردسازی بر روی کیفیت لینک ها تاثیر دارد و اگر به درستی انجام شود این تاثیر مثبت خواهد بود.

منبع : ایران سئو سایت

بدون نظر

ارسال یک نظر