خانه / بازاریابی اینترنتی / بازاریابی محتوا / سئو و بازاریابی محتوا

سئو و بازاریابی محتوا

راه کار های بنیادی برای سئو و بازاریابی محتوا در یک وب سایت

علی رغم آن که در ۵ سال گذشته عملکرد موتورهای جستجوگر گوگل و طرز کار آنها در همه زمینه ها تغییر یافته است، اما یک حقیقت ثابت و تغییر ناپذیر در رابطه با طرز کار موتورهای جستجوگر در زمینه رتبه بندی ها وجود دارد و آن حقیقت این است که محتوا یک وب سایت ابزاری است که موجب فعل و انفعال میان کاربر و وب سایت می شود، کاربر را به تعامل با وب سایت وا می دارد، میزان رضایت کاربر از وب سایتی که به آن مراجعه نموده است را تعیین می کند و در نهایت موجب تبدیل کاربر به مشتری می گردد.

با این حال شاید برای شما جالب باشد که بدانید طبق آمارهای ارائه شده توسط انستیتوی بازاریابی محتوا (CMI)، تنها ۴۱% از تمامی بازاریابان اینترنتی و صاحبان تجارت های اینترنتی به مساله محتوا اهمیت می دهند و برنامه ریزی منظم و دقیقی برای ایجاد یک کمپین بازاریابی محتوای موفق دارند. علاوه بر این آمارها نشان می دهد که تنها ۲۰ % از محتواهای ایجاد شده در زمینه تجارت های B2C و ۵۰% از محتواهای ایجاد شده در زمینه تجارت های B2B محتواهای مفیدی هستند که موجب می شوند کاربران با آنها تعامل برقرار نمایند. این مساله نشان دهنده آن است که وقت و انرژی های بسیاری صرف ایجاد محتواهایی می شود که تنها فضاهایی را در وب سایت های مختلف اشغال می کنند و در نت سرگردان می مانند بدون آنکه هیچ مزیتی برای هیچ کسی داشته باشند یعنی سود حاصل از آنها برای تولید کنندگان این محتواها و وب سایت های مربوطه، صفر می باشد.

سئو و کانتنت مارکتینگ

در این مقاله ما ۱۲ راه کار در ۴ گام برای بهینه سازی محتواها برای موتورهای جستجوگر به شما معرفی می نماییم که حاصل سال ها تلاش و تجربه کاری ما است و می تواند موجب شود که میزان موفقیت وب سایت شما در زمینه بازاریابی محتوا چندین برابر گردد.

گام اول – در سئو و بازاریابی محتوا محتواهای اختصاصی هیچ گاه شکست نمی خورند

محتوای یک وب سایت نباید تماما درباره آنچه که تیم بازاریابی آن تجارت می خواهد، باشد بلکه باید چیزی باشد که کاربران هدف شما به دنبال آن هستند. در واقع محتوا باید برای کاربران و مطابق با سلیقه و نظر کاربران و همچنین برای پاسخ دادن به نیاز ها و خواسته های آنها ایجاد شده باشد تا بتواند کاربران را به خود جذب نماید. یک محتوای قوی و اختصاصی با توجه به نیاز های گروه خاصی از کاربران (کاربران هدف) ایجاد شده است و برای کاربران هدف بهینه سازی شده است نه برای تیم بازاریابی. برای این کار شما باید ابتدا کاربران هدف خود را شناسایی نمایید، با نیاز های آنها آشنا شوید و اهداف آنها از جستجو در اینترنت را دریابید.

  • شناسایی کاربران هدف: برخی افراد تصور می کنند که شناسایی کاربران هدف و شناسایی مطالبی که آنها در اینترنت جستجو می کنند و به آنها علاقه مند هستند کاملا موازی و مساوی جستجوی کلید واژه ها می باشد، اما این مساله کاملا اشتباه است. شما باید کاربران هدف خود را با دقت و تفکر بیشتری شناسایی کنید، برای مثال شما باید در یابید که کاربران هدف شما در کجا زندگی می کنند (موقعیت جغرافیایی)، زمانی که به اینترنت مراجعه می کنند بیشتر در کدام سایت ها و یا شبکه های اجتماعی گردش می کنند؟ هدف آنها از جستجوی یک عبارت در اینترنت چه می باشد؟ چه زمانی آنها با یک برند ارتباط بر قرار می نمایند؟ در این زمان چه کاری انجام می دهند و یا گام بعدی آنها پس از برقراری ارتباط با یک برند چه می باشد؟ اگر شما بتوانید کاربرانی که با آنها سروکار دارید و یا کسانی که کاربران هدف شما هستند را به خوبی بشناسید و تمامی جزییات رفتار آنها و قصد آنها از این رفتارها را بیابید خواهید توانست محتواهایی متناسب با نیازها و سلایق آنها ایجاد نمایید.
  • از طریق جستجوی موضوعی به دنبال فرصت مناسب برای ایجاد یک محتوا باشید: شما باید دائما در فضای رقابتی تجارت خود به دنبال یک فرصت باشید، فرصتی که با استفاده از آن بتوانید محتوایی تولید کنید که کاربران خواهان آن هستند اما هنوز هیچ یک از رقبای شما درباره آن هیچ چیزی منتشر ننموده اند. برای این منظور شما باید دائما فضای رقابتی تجارت خود را زیر نظر داشته باشید و زمانی که یک موضوع جدید، خبر جدید، محصول جدید یا تکنولوژی جدیدی مربوط به تجارت شما عرضه می گردد و افراد به دنبال آن هستند که از آن مساله با خبر شوند گوی سبقت را از رقبای خود بربایید، تا با این روش بتوانید صدر نشین صفحه نتایج جستجوها برای یک موضوع داغ و جدید شوید و هم کاربران زیادی را به وب سایت خود جذب نمایید. در واقع شما می توانید با استفاده از فرصت های ایجاد شده از لحظات کلیدی برای جذب حد اکثری مخاطبان و ایجاد تعامل با آنها استفاده نمایید.
  • انتخاب دقیق و هوشمندانه فرمت محتواها و پلتفرم هایی برای انتشار آنها در سئو و بازاریابی محتوا: کدام یک از انواع محتواها می تواند برای رساندن مفهوم مد نظر شما مناسب تر باشد؟ کدامیک از رسانه ها و یا پلتفرم های اجتماعی می تواند سریع تر شما را به کاربران هدفتان برساند؟ شما باید در تمامی پلتفرم هایی که ممکن است کاربران هدف شما در آنها گردش نمایند حضور داشته باشید و به دنبال جذب این افراد در موقعیت مناسب باشید.

خودتان را و یا به عبارت دیگر بازاریابی محتوای خودتان را به وب سایت خود و یا یک رسانه محدود ننمایید، از تمامی فرصت ها برای بازاریابی استفاده کنید. یک مطلب می تواند شامل انواع مختلفی از محتواها باشد، یعنی می تواند هم شامل محتوای متنی، هم تصویری و هم ویدیویی باشد. علاوه بر این هر یک از انواع محتواهای موجود در یک مطلب باید دارای کلیدهای انتشار در شبکه های اجتماعی باشند تا کاربران بتوانند به سادگی هر یک را با دوستان خود به اشتراک بگذارند.

این کار به شما امکان انتقال پیامتان به کاربران را با شیوه ها و روش های مخالفی می دهد و همچنین امکان حضور در پلتفرم های مختلف را به شما می دهد، برای مثال شما می توانید برای محتواهای خود یک ویدیو طراحی کنید و سپس آن را در یوتیوب نیز به اشتراک بگذارید و به وب سایت خودتان لینک دهید تا کاربران را از یوتیوب به وب سایت خودتان هدایت نمایید. علاوه بر موارد نام برده تنوع فرمت محتواها موجب می شود که وب سایت شما در نتایج جستجوهای مختلف مثل جستجو در گوگل ایمیج نیز نمایش داده شود و همچنین در نتایج جستجوهای انجام شده در پلتفرم های مختلف مثل یوتیوب نیز بتواند نمایش داده شود.

گام دوم-بررسی و اندازه گیری میزان موفقیت

بازاریابی محتوا روز به روز در حال بهبود و پیشرفت می باشد و امروزه بسیاری از تجارت های قادر به ارزیابی و اندازه گیری میزان موفیت کمپین های بازاریابی محتوای خود هستند. شاید باور نکنید اما در سال ۲۰۱۵ تنها ۲۱% از تجارت های B2B در ارزیابی های سالانه CMI اعلام کرده بودند که قادر به ارزیابی موفق ROI بازاریابی محتوای خود هستند. اما حال در سال ۲۰۱۷ آمارها به شرح زیر می باشد:

  • ۷۲% از تجارت ها قادر به ارزیابی و اندازه گیری ROI سئو و بازاریابی محتوای خود هستند.
  • ۵۱% از تجارت ها از یک برنامه ریزی ارزیابی مشخص برای بررسی میزان موفقیت بازاریابی محتوای خود و میزان موفقیت در جهت رسیدن به اهداف خود برخورداند و همچنین در برنامه ریزی های خود میزان پیشرفت را هم مورد ارزیابی و اندازه گیری قرار می دهند.
  • ۷۹% از تجارت ها از ابزارهای ارزیابی مثل گوگل آنالتیکز و دیگر ابزارها استفاده می نمایند.

خب با توجه به این آمارها، ارزیابی و اندازه گیری میزان موفقیت یک کمپین بازاریابی محتوا بسیار ضروری به نظر می رسد. خب شما به چه طریقی می توانید تلاش های خود را ارزیابی نمایید؟

  • انتخاب معیارهای سنجشی که با اهداف تجاری شما سازگاری داشته باشند: کدام KPI ها می توانند میزان موفقیت محتواهای شما را به درستی برای شما بیان نمایند؟ شما باید عملکرد محتواهای خود را در تمامی زمینه مورد بررسی قرار دهید، برای مثال شما باید عملکرد محتوا خود را در تمامی چرخه خرید ارزیابی کنید، پروسه جذب حداکثری مخاطب، میزان تعامل کاربران با محتوا، نرخ تبدیل کاربر به مشتری، میزان فروش و همچنین نرخ ایجاد مشتریان بالقوه برای فروش در آینده.

شما باید با دقت بررسی کنید که معیارهای مورد نظر شما که با هدف های شما سازگاری داشته باشند کدامند؟ ترافیک وب سایت، ترافیک با کیفیت (ترافیکی که در آن نرخ تبدیل کاربران به مشتریان بیشتر است)، نرخ اشتراک گذاری ها در شبکه های اجتماعی، مدت زمانی که کاربران در وب سایت مانده اند، نرخ تبدیل کاربران به مشتریان و کم بودن نرخ دفع کاربران از جمله مهم ترین معیارهایی هستند که اکثر تجارت ها در ارزیابی های خود به آنها توجه می نمایند.

  • تمرکز تولید محتوای خود را بر بهینه سازی برای موتورهای جستجوگر قرار دهید: محتوای شما باید برای موتورهای جستجوگر سئو شده باشد تا شما بتوانید از رویت پذیری بالایی برخوردار شوید و افراد زیادی را به وب سایت خود جذب نمایید و سپس بتوانید مدت زمانی که افراد در وب سایت شما می مانند و مشغول مطالعه محتواهای شما می شوند را افزایش دهید و میزان تعامل کاربران با محتواهای موجود در وب سایت خود را بهبود دهید تا بتوانید نهایتا به این هدف دست یابید که نرخ تبدیل کاربران به مشتریان را در وب سایت خود افزایش دهید.

برای این کار شما باید استاندارد های خوانایی را در محتوای وب سایت خود رعایت کنید، تگ های عنوان را بهینه سازی کنید، توضیحات متای مناسبی برای محتواهای خود ایجاد نمایید، زیر تیترهای مناسبی ایجاد کنید و از تگ های H برای مشخص کردن آنها استفاده نمایید، تصاویر و ویدیو ها را با استفاده از ایجاد توضیحات مناسب برای هر یک از آنها سئو کنید و تمامی نکات سئو را مطابق با استاندارهای سئوی روز در آن پیاده سازی نمایید.

شما باید سعی کنید با استفاده از شیوه های لینک دهی داخلی هوشمندانه کاربران را به کلیک کردن بر روی لینک محتواهای دیگری که درون یک محتوا به آنها لینک داده اید تشویق نمایید تا بتوانید کاربران را برای مدت بیشتری در وب سایت نگه دارید و نرخ دفع کاربران را در وب سایت خود کاهش دهید.

  • با استفاده از روش ها اتوماتیک سازی فرایند ها را در وب سایت خود شتاب دهی کنید: اهمیت ماشین لرنینگ در روش های جستجو روز به روز در حال افزایش می باشد مخصوصا زمانی که پایگاه های داده بزرگ و دینامیک هستند. روش های ماشین لرنینگ با استفاده از شناسایی بلادرنگ تغییرات در الگوهای رفتاری می توانند یک ابزار بسیار مناسب برای درک تغییرات در رفتار های مشتریان شما، عملکرد کلی رقبای شما و روند کلی بازار تجارت شما باشند.

از این رو استفاده از روش های سیستم های اتوماسیون محتوا می تواند برای شما گزارش هایی از عملکرد یک محتوا ایجاد نماید که شما بتوانید با استفاده از آنها تغییرات در الگو های تعاملی کاربران با یک محتوا را به سادگی دریابید. در واقع این سیستم های مبتنی بر ماشین لرنینگ می توانند به شما کمک کنند که عملکرد یک محتوا را مورد بررسی قرار دهید و همچنین می توانند پیشنهاداتی برای بهبود عملکرد یک محتوا در اختیار شما قرار دهند. استفاده از روش های اتوماتیک سازی به شما کمک می کند که وقت و تلاش کمتری را صرف انجام کارهای روتین نمایید و شما می توانید این وقت و انرژی را صرف کارهای با اهمیت تر خود نمایید.

گام سوم- ایجاد محتواهای فعال و غیر منفعل سئو و بازاریابی محتوا

ایجاد محتوا های فعال (محتواهایی که آماده پاسخ دهی به سوالات کاربران هستند) شما می توانید علاوه بر جذب کاربران آنها را برای مدت زیادی در تعامل با محتواهای وب سایت خود نگه دارید. شما باید بتوانید محتواهایی ایجاد کنید که علاوه بر پاسخگویی به سوالات کاربران اطلاعات سودمندی را در اختیار آنها قرار دهند و همچنین این محتواها باید پس از انتشار دائما به روز رسانی شده و ارتقاع داده شوند.

  • تولید کنندگان محتوای وب سایت خود را با علم تکنیکال سئو آشنا کنید: آیا شما با تفاوت های سئوی تکنیکال و سئوی غیر تکنیکال آشنایی دارید؟ اگر شما با این مقوله آشنایی ندارید حتما مقاله ای در این زمینه مطالعه نمایید. اگر شما می خواهید که محتواهای شما بهترین عملکرد و بازدهی را داشته باشند باید نویسندگان خود را با علم تکنیکال سئو آشنا نمایید و از آنها بخواهید که ترفند های سئوی تکنیکال را در محتوا نویسی خود در نظر داشته باشند.

ساختار سایت و سلسله مراتب ها، داده های متا، موبایل فرندلی بودن، لینک دهی داخلی، سرعت بارگذاری سایت، مرتب بدون ایراد بودن کد ها و تمامی مسائل تکنیکال دیگر رتبه بندی های محتواهای وب سایت شما را تحت تاثیر قرار می دهند. علاوه بر این تمامی این نکات تاثیر مستقیمی بر میزان رضایت کاربران از محتواها و ماندن آنها در سایت و حرکت کردن آنها در گام های بعدی مد نظر شما دارند. پس به خاطر داشته باشید که محتوا نویسان شما باید علاوه بر نکات سئوی غیر تکنیکال با نکات سئوی تکنیکال نیز آشنایی داشته باشند.

  • محتوا های خود را برای انتشار در کانال های دیگر بهینه سازی نمایید: بعد از بازاریابی محتوا و سئو، تبلیغات در شبکه های اجتماعی دومین روش محبوب برای ارتقاع یک محتوا می باشد. شما باید محتواهای خود را در شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک، توییتر، لینکدین، گوگل پلاس ، اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی منتشر نمایید تا بتوانید بیشترین بازدید را برای آنها بدست آورید. البته پیش از انتشار محتواها در هر شبکه اجتماعی شما باید اطلاعات کافی درباره نوع محتواها در هر یک از این شبکه ها داشته باشید و بررسی کنید که کدام محتواها برای کدام شبکه های اجتماعی مناسب تر می باشند، علاوه بر این شما باید بررسی کنید که کاربران هدف شما بیشتر در کدام شبکه های اجتماعی حضور دارند و تمرکز خود را بیشتر بر روی آن شبکه های اجتماعی معطوف نمایید. داشتن درک صحیح از محیط هریک از شبکه های اجتماعی به شما کمک می کند که به درستی تشخیص دهید که هر محتوای شما مناسب کدام شبکه اجتماعی می باشد و برای هر شبکه اجتماعی باید محتواهای خود را به چه فرمی بهینه سازی نمایید. دقت داشته باشید که انتشار یک محتوا با فرمت یکسان در تمامی شبکه های اجتماعی کار کاملا غلطی می باشد.
  • در سئو و بازاریابی محتوا بازاریابی ایمیلی را دست کم نگیرید: تحقیقات ثابت کرده اند که ۸۶% از کاربران تمایل دارند که حد اقل یک بار در ماه ایمیل هایی از کمپین هایی که با آنها در تعامل هستند دریافت نمایند. شاید شما هم مثل بسیاری از افراد تصور می کنند که روش های بازاریابی ایمیلی منسوخ شده است و کاربران تمایلی به دریافت ایمیل های کمپین های مختلف ندارند و آنها را نخوانده حذف می کنند. اما این تصور کاملا اشتباه است و بر گرفته از روش های بازاریابی ایمیلی اشتباهی است که برخی افراد در پیش می گیرند. شما باید بتوانید یک لیست ایمیلی تهیه نمایید و افرادی که تمایل به دریافت ایمیل های شما دارند در آن ثبت نام نمایند. برای این کار شما باید یک فرم Opt-in مناسب و جذاب در وب سایت خود قرار دهید و کاربرانی داوطلب دریافت ایمیل های خود را ثبت نام نمایید. سپس در دوره های زمانی منظم برای آنها ایمیل هایی ارسال نمایید. به خاطر داشته باشید که به هیچ وجه نباید در ایمل های خود از روش های تبلیغاتی آزار دهنده استفاده کنید که کاربران تصور کنند که ایمیل های شما صرفا تبلیغاتی هستند و شما فقط به قصد فروش محصولات خود آنها را ارسال می نمایید بلکه شما باید در این ایمیل ها به کاربران کمک کنید که گام بعدی در چرخه خرید خود را بردارند برای مثال اگر محتوای خوبی ایجاد کرده اید در ایمیل های خود کاربران را از وجود این محتوا مطلع کنید و سپس می توانید درون محتوا کاربران را به خرید ترغیب نمایید.

گام چهارم- بکارگیری ترفندهای هوشمندانه در سئو و بازاریابی محتوا برای ایجاد محتواها برای کسب منافع تجاری قابل ملاحظه

KPI هایی مثل میزان بازدید کاربران از سایت و یا میزان انتشار محتواها در شبکه های اجتماعی به شما دید خوبی از میزان موفقیت محتوای شما در رتبه بندی های موتورهای جستجوگر و شبکه های اجتماعی می دهد. اما آنچه که شما بدان نیاز دارید ایجاد پیشرفت های قابل ملاحظه در منافع تجاری شما می باشد.

  • در محتواهای خود از کلید های CTA استفاده کنید تا کاربران را به اقداماتی که می خواهید انجام دهند، تشویق نمایید: پس از آنکه کاربران به وب سایت شما جذب شدند و در وب سایت شما گردش نمودند شما می خواهید که کاربران چه کاری انجام دهند؟ در واقع هدف شما از جذب کاربران به وب سایتتان چه بوده است؟ آیا می خواستید آنها را به عضویت در وب سایت خود تشویق نمایید؟ آیا می خواستید کاری کنید که کاربران در یکی از گروه های موجود در شبکه های اجتماعی که مربوط به تجارت شما می باشد عضو شوند؟ آیا می خواستید کاربران چیزی را از وب سایت شما خریداری نمایند؟ شما باید هدف خود یا در واقع کاری که می خواهید کاربران پس از وارد شدن به وب سایت شما انجام دهند در قالب کلید های CTA در بخش های مختلف محتوای وب سایت خود بگنجانید. البته باید به خاطر داشته باشید که در طراحی این CTA ها خواسته های کاربران را نیز در نظر بگیرید و تمایلات آنها را نیز لحاظ کنید.
  • محتواهایی ایجاد کنید که بیش از یکی از اهداف تجارت شما را پوشش دهند: شما باید بتوانید محتواهای چند بعدی و یا چند منظوره ایجاد کنید. برای مثال شما باید محتوایی ایجاد کنید که بتواند بر اعتبار برند شما بیفزاید و برند شما را به کاربران بشناساند، با کاربران تعامل خوبی بر قرار نماید و همچنین کاربران را از مزیت های یک محصول مطلع کند و آنها را به خرید تشویق نماید. برای این کار شما باید در هر یک از محتواهای خود مدارک و مستندات معتبری بگنجانید که نشان دهنده میزان اعتماد پذیری تجارت و برند شما باشد و بتواند نظر کاربران را جلب نماید و در عین حال یک محصول با یک خدمات را به بهترین شکل ممکن ارائه نمایید تا بتوانید کاری کنید که زمانی که کاربر به شما اعتماد کرده است با یک محصول فوق العاده از کمپانی شما مواجه شود. برای ایجاد چنین محتواهای غنی و چند منظوره ای شما باید نویسندگان قوی و خبره ای برای وب سایت خود استخدام نمایید.
  • بهبود ROI با مداومت در زمینه مدیریت محتوا و بهینه سازی: چه مقدار محتوا توسط تیم و یا مجموعه شما در وب سایت شما و یا در سراسر وب منتشر می گردد؟ هر محتوا می تواند به یک فرصت مداوم برای جذب ترافیک و جذب مخاطبان وفادار به وب سایت و تجارت شما تبدیل شود ، اگر و تنها اگر دائما با موضوع به روز شود و با نکات سئوی جدید و نکات جدیدی بازاریابی بهینه سازی گردد. هر بار که گوگل یک بروز رسانی بزرگ و جدی در روش های جستجوی خود ایجاد می کند شما باید تمامی وب سایت خود را مطابق با بروز رسانی جدید گوگل به روز کنید، با وجود این که این کار به نظر مشکل می رسد اما یک گام بسیار مهم برای موفقیت در زمینه بهبود رتبه بندی در نتایج جستجوهای موتورهای جستجوگر می باشد.

سخن پایانی

برای آنکه بتوانید در زمینه سئو و بازاریابی محتوا عملکرد موفقی داشته باشید باید به هر دوی آنها به یک چشم نگاه کنید و یا به عبارت دیگر سئو و بازاریابی محتوا را به دید دو مساله کاملا پیوسته و جدایی ناپذیر در نظر بگیرید که موفیت آنها تنها در گرو پیوستگی آنها می باشد. به خاطر داشته باشید که هم سئو و هم بازاریابی محتوا از اهمیت و ارزش بسیاری برای موفقیت در دنیای دیجیتال برخوردار می باشند و موفق ترین افراد کسانی هستند که این دو علم را در کنار یکدیگر و به صورت کاملا یکپارچه در نظر می گیرند.

درباره iranseosite

محمد دانیالی هستم سال های بسیاری است سابقه وبمستری و بازاریابی دارم.به صورت تخصصی در زمینه سئو و بهینه سازی سایت فعالیت دارم و پروژه های بسیاری را به نتیجه رساندم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *